2004 yılında Türkiye'de Google'da yapılan aramalarda kullanılan anahtar kelimeleri aşağıdaki resimde görebilirsiniz. Bu anahtar kelimeler 2004 yılında popülerken 2005 Ocak ayından itibaren neredeyse hiç aranmamışlar.
Bu kelimeler bize 2004 yılı Türkiye'si ile ilgili neler söylüyor?
İlk kelimemiz "Pamukbank".
Pamukbank 1955 yılında pamuk üreticilerine kaynak yaratmak amacıyla Adana'da kurulmuştur. 90'lı yıllarda Türkiye'nin en büyük bankalarından biriyken 2002 yılında BDDK'nın yaptığı incelemeler sonucunda TMSF'ye devredilmiş ve 2004 yılında, şu günlerde adı yolsuzluk skandalıyla gündemde olan Halkbank'a devredilmiş.(1)Benim aklımda kalanlar ise öğrencilik yıllarımda ailem harçlığımı Pamukbank'a yatırırdı. ODTÜ'de sadece kütüphanenin girişindeki ATM'sinden harçlığımı çekerdim. 2001 krizi ile birlikte bankacılık sisteminde yapılan düzenlemeler sonucunda piyasadan silindi. 2004 yılında halen 2001 krizinin dertleriyle uğraştığımızı görebiliyoruz.
Bilgisayar Programları: Norton 2004, kazaa, ICQ
Bir anti virüs programı listenin ikinci sırasındayken ardından bir dosya paylaşım programı geliyor. Daha sonraki bir sırada ise bir mesajlaşma aracı ICQ'yu görüyoruz. 2000'li yıllarda çevirmeli ağ bağlantısından adsl ve kablonet gibi daha hızlı internet bağlantılarına geçişle beraber Türkiye'de insanlar önce güvenlik sonra paylaşım ve sohbet demişler.
Polifonik Melodiler
2004 yılının en popüler kelimesi polifonik melodiler. Yurdum insanı telefonunun melodisine çok önem veriyormuş. Polifonik melodi 2004 yılının en büyük derdiymiş. Telefonuna polifonik melodi yükleyen birisi hemen arkadaşlarına telefonunun melodisini dinletiyormuş. Bu kadar polifonik melodi aratan insanların aramalarında ilk sıralarda nedense herhangi bir müzik eseri yer almıyor. Tabi listenin sonlarına doğru bir telefon markası t68i de kendine yer bulmuş."bedava" ve bedavacılık kültürü
Aramalarda dikkat çeken bir diğer nokta ise "bedava" kelimesi. Bu kelimenin diğer bir türevi olan "ücretsiz" kelimesi de aramalarda yer alıyor. Dolaylı yoldan kazaa da bu kültürün içinden doğuyor. Bu iki kelimenin, "bedava" ve "ücretsiz", Google'ın başka bir aracı olan trend ile 2004'ten günümüze olan grafiğine baktığımızda
görüldüğü gibi aramaları 2006 yılında zirve yaparken daha sonra giderek azalmış ancak tamamen kaybolmamıştır. İnternet üzerindeki bu ücretsiz ve bedava olanı arama isteği gerçekten daha ayrıntılı değerlendirme isteyen bir konu. Bu nedenle "bedavacılık kültürü" üzerine ayrı bir inceleme yapacağım.
2004 yılına polifonik melodiler damgasını vurmuş, diyerek bu yazıyı burada noktalıyorum.
(1). http://tr.wikipedia.org/wiki/Pamukbank
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder