25 Aralık 2013

2006 Yılında Türkiye'den Yapılan İnternet Aramalarındaki Anahtar Kelimeler




2006 yılında Türkiye'de Google'da yapılan aramalarda kullanılan anahtar kelimeleri aşağıdaki resimde görebilirsiniz. 



Bu anahtar kelimeler 2005 yılında aramalarda kullanılmıyorken, 2006 yılında popülerlik kazanmış, 2007 Ocak ayından itibaren ise neredeyse hiç aranmamışlar. Yani 2006 yılına özel popüler aramalar diyebiliriz.

Peki bu kelimeler bize 2006 yılı Türkiye'si ile ilgili neler söylüyor?

İnternet Oyunları

2006 yılının bir oyun yılı olduğunu söyleyebiliriz. "sanaltest", "2y", "f9devil", "2006 oyunları", "fixoyun" ve "knight online video" arama kelimeleri bu aramaların örneklerini oluşturuyor. İnternet kullanımı oyun oynama ortamına dönüşmüş durumda.

Çocukların ve "büyük" çocukların internete erişiminin arttığını gösteriyor. Adobe Flash player'ın artık daha yetkin olmasının internette oynanan oyunların miktarının artmasına neden olduğunu da düşünebiliriz. 

İletişim

İnternet üzerinden iletişimin arttığını gösteren arama kelimeleri "turkonline" ve "msn" olarak görülüyor. Turkonline, internet üzerinden telefon görüşmesi sağlayan bir platform sunarken; msn, hem yazılı hem de sesli iletişim ortamı sunan bir araçtır. MSN messenger'ın altın yılını yaşadığını düşünebiliriz. 

MSN space insanların kendi web sitelerini kolayca yapacakları bir şablon sunarak kendilerini internet ortamında tanımlamalarını ve sunmalarını sağlayınca popülerlik kazanmış. 

Bu durumla çelişkili bir arama da "hayalet msn" listede yer almış. İnsanlar msn space ile kendilerini tanıtmaya çalışırken, hayalet msn programıyla gizlenmeye, kimliklerini gizlemeye çalışmışlar.


Portal ve Forumlar

"burdasin", "amagazin" ve "sevenler" aramaları haber portallarına ve forumlara ilginin arttığını gösteriyor. 

Portal ve forumları internet kahvehanelerine benzetiyorum. Hemen her kahvehanede insanlar bir çok konu üzerinde sohbet ederler, herkes kendi düşüncesini söyler. Belirli bir yönde bir birikim ya da gelişme gözlemlenmez. İnsanların portal ve forumlardaki davranışlarının da bu kültüre benzer özellikler gösterdiğini düşünüyorum. Bu nedenle portal ve forumlar kahvehane kültürümüzün internetteki yansımaları olarak ortaya çıkmıştır ve son derece popüler olmuşlardır.

Müzik ve Video

"koskomik" ve "müzik1" aramaları ile insanlar eğlence arayışlarını bu yıl da sürdürmüşler. Tabii ki bu aramalar sonucunda erişilen web sayfaları yine "bedavacılık" kültürüne hizmet etmektedir.

Değerlendirme

2006 yılı aramaları, daha önceki yıllarda yapılan aramalara göre daha fazla çeşitlilik gösteriyor. Hatta bir online alışveriş merkezi ilk kez bu yıl listede yer alıyor. Ayrıca ilk kez aramalarda "2006" sayısı ile ilgili yıla refarans vererek aramaların yapıldığı, insanların internet aramalarını gözden geçirerek daha bilinçli aramalar yapmaya yöneldikleri görülüyor. İnternetteki web sayfalarının artmış olması nedeniyle insanların aramalarını hedeflerini gözeterek yapmaya başladıklarını görebiliyoruz.

Ayrıca 2006 yılının en önemli özelliği insanların internet ortamında sadece tüketime yönelik değil birşeyler üretmeye başladıkları bir yıl olmuş. Her ne kadar bu üretim, forum ve portaller kapsamında herhangi bir yönde gelişime yönelik olmayan üretimler olsa da Türk halkı için büyük bir adım diyebiliriz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder